Skolan är slut, men biblioteket stänger inte än. Nu är det dags att utvärdera läsåret, märka upp böcker, städa undan och inte minst planera inför nästa läsår!

Den administrativa assistenten undrar om jag har någon bra bild från biblioteket till skolans informationsblad. En bild där elever finns med, men ansiktena inte syns. Jag letar i mina filer men inser att jag inte har någon. Så synd! Fast... det finns ju barn kvar! Raskt går jag till fritids och ber att få låna några barn.

Barnen anmäler sig glatt frivilligt och förstår precis hur de ska göra. De väljer ut varsin spännande och framför allt stor bok, som de kan titta i utan att ansiktena syns. Det går på ett kick - nästan lite för snabbt, för de där böckerna var ju kul att titta i också...

Visst blev bilden bra!

Fem barn sitter i soffan i biblioteket och läser varsin bok. Böckerna döljer ansiktena på barnen. Den första eleven läser en bok om ormar, nästa elev en bilderbok av Pija Lindenbaum, den tredje en bok om solsystemet, den fjärde en bok om hästar och den sista en bilderbok av Stina Wirsén. Bakom soffan syns resten av biblioteket.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bloggen slutar!

Boktips inför skolstarten!